Scammer!

Wachaa.. ada scammer?

are you scammer?

Ya, oleh kerana kita sudah maju kehadapan, kita pun jadi moden dan canggih. Kononnya, kalau tak ikut, ketinggalan zaman. Bukan sahaja pendidikan boleh dipelajari menerusi online malah penipuan pun mudah berlaku secara tidak sedar dek kerana canggihnya teknologi. Oleh itu, pencuri dan pelaku jenayah pun semakin canggih dan moden.

Ada pengalaman ditipu? atau lebih mudah disebut sekarang dengan istilah SCAM.

Ya, saya pun pernah di scam melalui pembelian barang kamera secara online. Antara kesilapan ialah:

– terlalu seronok dengan pembelian barang dengan harga murah

– pembelian secara online seutama-utamanya melalui C.O.D iaitu Cash On Delivery. Dengan kata mudah, anda lihat barang secara ‘ain (benda maujud) dengan mata kepala sendiri.

Akhirnya, saya kerugian RM480.00. Ya, siapa yang menipu? Ini biodatanya :

Emel : tranceyus@gmail.com

Nama :  MOHD YUSOF OTHMAN

No akaun CIMB : 01220010510523

Jika dia dari kalangan kawan anda, jauhilah dari berkawan dengan manusia sebegini. Menyusahkan sahaja!

Apakah hikmah anda ditipu?

1. Belajar dari kesilapan

2. Semakin arif teknik dan stail penipuan

3. Kifarat DOSA – Ini paling penting!

Kenapa saya beritahu anda?

1. Kongsi pengalaman

2. Nak ajar kawan-kawan berhati-hati membeli menerusi online.

Ada juga seseorang yang masih belum membayar sejumlah wang kepada saya hasil jualan Nikon D60 yang amat disayangi. Saya akan letak alamatnya di sini agar kawan-kawannya dapat memaklumkan hutang tersebut :

SITI AZURA BT ABDUL HALIM, NO 8’B, RUMAH PKNS, KG. DATO HARUN SERENDAH.48200 SELANGOR

Apakah akibatnya kepada si penipu?

1. Hidup tak berkat

2. Rezeki sangat sempit

3. Dosa dikira selagi tidak mengembalikan hak orang lain

4. Hidup tak akan bahagia.

Sharing is caring!

Advertisements

Awal Muharram

Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa di bulan Allah Muharram

Esok nak berkongsi ilmu mengenai awal Muharram di Bank Rakyat.

“Bagus Bank Rakyat” adalah cebisan  iklan Bank Rakyat yang dipaparkan di TV. Bagus kerana setiap jumaat, mereka mengisi masa lebih kurang setengah jam untuk mendengarkan kuliah ilmu di bank tersebut. Itu kan usaha yang murni. Mudah-mudahan semua kakitangan bank tersebut mengambil faedah.

Untuk esok, tajuk yang dipertanggungjawabkan adalah tajuk awal muharram. Sebenarnya, kalau kita sendiri buat semakan di web pun ataupun ‘pakcik google’ pun, kita akan dapat beratus-ratus ribu artikel, ataupun 56800 bagi web halaman di Malaysia. Yang bagusnya, kita akan baca yang seronok dan tinggalkan yang tak berapa menarik. Yang tak bagusnya, tak minat nak membaca langsung!

Perkara yang menarik di dalam bulan Muharram untuk disampaikan esok adalah :

1. Anjuran berpuasa di dalam bulan Muharram. Hadith riwayat Muslim menyebut “seutama-utama (afdal) puasa selepas ramadhan ialah (berpuasa di bulan) Muharram..”. Para ulama dengan panjang lebar menceritakan tentang anjuran berpuasa pada 9, 10 dan 11 Muharram.

Rumusnya : {MUHARRAM tiba = SUNAT puasa}.

2. Tidak dikhususkan amalan soleh di dalam bulan Muharram kerana ISLAM mengajar kita melakukan amalan soleh dan meninggalkan dosa setiap hari.

3. Tidak boleh ada unsur kesialan seperti  menganggap sial jika melangsungkan pernikahan di dalam bulan ini. Ini pun adalah bentuk SYIRIK kerana menganggap ada kuasa yang lebih hebat dari Allah! Na’uzubillah. (Rujukan Fatwa ‘Atiah Saqar 1997).

Rumusnya = TIADA BULAN SIAL dalam Islam.

Ini kerana tiada kaitan kesialan dengan bulan yang Allah ciptakan!

4. Kenapa namanya “Syahrullah = Bulan ALlah” sedangkan nama bulan lain tidak pula disebut bulan Allah? (Rujukan Fatwa Azhariy : Mac 1997). Dinukilkan bahawa Imam AsSuyuti bahawa nama Muharram disebut BULAN ALLAH kerana namanya bercirikan islamik berbeza dengan bulan-bulan lain kerana bulan-bulan lain itu mempunyai nama yang khusus sejak dari zaman Jahiliyah lagi. Dan apabila kedatangan Islam, ianya ditukar menjadi Muharram (sebelumnya disebut SAFAR AWWAL).

Ibn ‘Allan menukilkan jua bahawa Ibnul Jauzi ada menyebutkan nama-nama bulan Islam dengan nama-nama yang digunakan oleh masyarakat Jahiliyah. Manakala disebut jua bulan Allah kerana di dalam bulan Muharram ada hari yang disebut HARI ‘ASYURA iaitu hari kesepuluh dari bulan Muharram yang mempunyai kelebihan istimewa disebalik sejarah dan amalan berpuasa.

5. Apa yang dilakukan oleh Syi’ah pada 10 Muharram? Seksa diri sendiri? Cuba anda cari sendiri bahan sebagai bacaan lanjutan. Sekurang-kurangnya ada usaha untuk lebih tahu.

6. Wajibkah baca doa awal dan akhir tahun? Soalan yang sama setiap tahun (kadang-kadang orang yang sama pula yang bertanya!). Cuba buat pembacaan dan kajian anda. (macam soalan tesis).

Selamat kita beramal bersama-sama!

Nikon D7000 or Canon 60D

my choice ??

Masing-masing kita mempunyai hobi. Ada yang suka fotografi. Ada yang suka mengumpul cenderahati dari setiap Negara yang dilawati. Ada yang suka mengumpul setem (semakin berkurangan dek kemodenan). Ada yang suka membaca. Ada yang suka memancing. Ada yang suka menulis blog dan sebagainya dari hobi-hobi yang bermanfaat.

“aku peminat Nikon, so D7000 memang klass!” ujar kawan

“takpe, aku tetap setia dengan ‘tali merah’” jawab si kawan

Peminat fotografi sahaja faham tali kuning dan tali merah dalam mengejar dua produk kamera DSLR yang berjenama.

“ini kena guna stail casting di sini” ujar si kawan memberitahu bahawa kawasan Lubuk Temiang yang menjadi tarikan pemancing.

“ooo.. aku fikir lakonan je ada casting!” jawabku dalam hati.

Tiga bulan usia memancingku sudah pernah ‘merasa’ tarikan ikan kerapu hampir sekilo lebih. Itulah nikmat si pemancing yang kadangkala dianggap hobi yang memboringkan bagi orang lain.

“buku ni baru diterbitkan bulan ini” si kawan yang minat buku

“mana buku Solusi keluaran yang 25?” sebahagian peminat buku Solusi sentiasa khuatir ketinggalan edisi lebih-lebih lagi masa cuti persekolahan.

Sebahagian yang lain merasa bosan dengan membaca. Apatah lagi, statistik pada tahun 1997 rakyat kita hanya membaca satu muka surat buku sahaja setahun. Manakala, pada tahun 2002 hanya meningkat kepada dua muka surat buku sahaja. Sedihnya!

“apa ‘game’ yang baru keluar? Tekken 5 dah ada ka?” peminat Play Station tidak pernah senang dengan kehadiran permainan baru.

“aku rasa Tekken 10 dah ada!” si peminat yang berpura-pura terjun dalam bidang PS menunjukkan kebodohan dalam bidang yang tidak diketahuinya.

***

Apapun hobi anda, biarlah bermanfaat dan berfaedah. Jadikan ia mendapat pahala. Bagaimana? Nabi kita sendiri suka memanah, bertinju dan menunggang kuda demi mempertajamkan mata, menguatkan tenaga dan kecekapan di dalam berjihad menegakkan agama Allah. Kita??

Di antara cara hobi mengikut syariat ialah :

1.      Mendapatkan pahala yang maksimum.

Kalau anda minat fotografi, gambar pemandangan yang sangat lawa meningingatkan kita bahawa Allah sangat berkuasa. Kalau Allah boleh jadikan horizon langit pelbagai warna, apalagi kita Allah ingin mencabut nyawa kita bila-bila masa. Kalau ada minat fotografi dari segi ikut syariat, elok anda join digitalmukmin

Kalau anda peminat memancing sekalipun, jangan lupa tinggalkan nafkah dan wasiat kepada si isteri dan anak agar mereka ada bekalan yang mencukupi, apatah lagi kepada pemancing tegar yang sering meninggalkan keluarga hanya kerana hobi. Tetapi jika itulah mata pencarian mereka, ianya memang sudah menjadi tugas mereka menjadi perkara yang halal.

2.      Menghapuskan dosa.

Bukan senang berfikir agar hobi kita mengelakkan dari melakukan dosa yang banyak. Si pemancing kena mengelakkan buruk sangka kepada hidupan laut kerana boleh menyebabkan dosa.

“ini ikan sebelah ni, orang kata boleh kasi strok badan, buang lah!” ujar si Dolah

“jangan anggap sial kepada rezeki-rezeki Allah, itu pun pemberian Allah, syukurlah apa yang kau dapat. Yang takdirkan rezeki tu bukannya ikan tetapi Allah. Orang yang bersyukur pasti akan dapat rezeki yang lebih baik lagi” jawab si Leman. Si Dolah akur. Tidak lama, Dolah menarik rezeki yang lebih lebat, ikan kerisi yang tidak putus-putus.

“betul la cakap kau Leman..” akur Dolah

“memang Allah dah berjanji di dalam Surah Ibrahim ayat 7 [Sesiapa yang bersyukur, Aku akan tambah lagi nikmatnya, sesiapa yang kufur, maka azab Ku sangat pedih]!

Bagi peminat fotografi, anda diingatkan tidak mengambil gambar yang bermaksiat sama ada aurat dari keluarga anda sendiri lalu di iklankan di facebook, mahupun sesiapa sahaja. Ini kerana ia termasuk menyebar luaskan lagi maksiat. Apatah lagi, mengambil gambar yang tidak sepatutnya!

“apa barang ikut halal haram dalam fotografi, takleh cari makan la!!” jawab si kawan

“Allah jadikan mata untuk tujuan yang tertentu dan baik-baik, jadi hargailah nikmat Allah sesuai dengan apa yang Allah jadikan” jawab si kawan

“jadi takleh ambil gambar kahwin la!?” hujah si kawan

“selagi orang itu punya rasa ingin menjadikan agama di dalam hidupnya, dia akan berusaha mengelakkan diri dari melakukan perkara yang haram!” penutupnya…

3.      Sesuai dengan syariat agama

4.      Selari dengan sunnah Rasul

5.      Hapuskan segala bentuk khurafat di dalam hobi

we're muslim

“orang kata, kalau bergambar bertiga mati cepat” ujar si ayah yang menarik cucunya dengan cepat apabila diajak bergambar secara bertiga.

“itu orang kata, Allah kata?” ada soalan

“emm, entah orang kata la..” masih kuat lagi ketakutan pada kata orang.

“semua orang pasti mati, tetapi bukannya dengan cara bergambar bertiga boleh menyebabkan kematian. Seolah-olah jurugambar pula yang ada kuasa mematikan orang” secara sinis hujah diutarakan.

“ya juga, lagipun kesian lah kalau keluarga tu ada anak seorang, gambar bertiga pun takde ye..” dia sendiri membuat kesimpulan

Itu diantara 5 tips yang sangat mudah untuk kita sama-sama renungkan. Jikalau anda minat berjudi, nampaknya sudah tidak termasuk di dalam 4 tips di atas, maka tinggalkanlah! Soal dan fikirkanlah perkara ini, agar ia dapat menjadikan diri anda dipenuhi dengan pahala dan dihapuskan segala dosa walaupun hanya sekadar hobi!

***

Akhir kata, aku menulis blog ini kerana minat dan hobi  sejak dari awal tahun di Maghribi, jadi aku masih teruskan khususnya dalam menyampaikan ilmu-ilmu agama kepada pembaca secara santai insyaAllah…

Who want to be billionaire?

Semua orang bercita-cita ingin menjadi jutawan. Adakah anda sebahagian daripada mereka?

billionaire or what?

Ya, lagipun Nabi Sallahu’alaihiwasallam pernah menyebutkan tentang sifat tamaknya manusia yang sentiasa mahukan lagi lombong emas walaupun sudah dimilikinya.

Tetapi, bila pula kita ingin menjadi seseorang yang dimuliakan oleh Allah seperti golongan anbiya’ (nabi-nabi), para sahabat, tabi’ien, para ulama salafussoleh dan peribadi orang-orang yang dikasihiNya?

Rasulullah pernah memberitahu beberapa peribadi sepuluh orang yang dijamin masuk Syurga. Antaranya :

1-Abu Bakar AsSiddiq

2-Umar alKhattab

3-Uthman Affan

4-Ali Abu Talib

5-azZubair alAwwam

6-Talhah bin Abdullah

7-Abdurrahman Auf

8-Saad bin Abu Waqas

9-Abu Ubaidah alJarrah

10-Said Zaid

10 orang yang dijamin masuk Syurga

Tetapi adakah kita kenal peribadi mereka? Tentunya masih ada diantara kita terasa janggal dengan nama-nama mereka berbanding beberapa personaliti yang kita kenali di negara kita mahupun di luar negara.

Itu hanya diantara contoh-contoh dari ribuan peribadi-peribadi orang-orang yang dikasihi Allah, malangnya kita lebih suka memuja artis, orang-orang yang terang-terang menghina agama kita, dan peribadi-peribadi yang mempunyai akhlak yang sangat keji.

Muhasabah diri kita masing-masing, mudah-mudahan Allah permudahkan hitungan di Hari Akhirat kelak, insyaAllah…

Aura seri muka…

Cinta Rasul dan praktik sunnah-sunnahnya

Bagaimana nak serikan wajah? Guna sabun? Guna pencuci muka? Guna segala alat untuk menghaluskan muka? Itu semuanya mudah dicari, walaupun harganya ada yang murah dan ada yang mahal.

Seseorang yang selalu mendengar hadith nabi pun mendapat seri. Bukan seri muka hasil adaptasi tangan kita tetapi seri dari Allah. Bukan itukah yang kita mahu? Mana lebih utama? Mendapat seri dari Allah atau berpada dengan seri wajah kita dengan bedak dan alat solek? Tentulah semua mahukan seri dari Allah.

SERI DENGAN MENDENGAR HADITH NABI

Satu hadith yang diriwayatkan oleh Imam AtTirmizi. Nabi pernah bersabda bahawa Allah telah memberikan seri kepada sesiapa yang mendengarkan hadith daripada kami, kemudian dia hafal, disampaikan pula kepada orang lain. Kemungkinan orang yang disampaikan hadith itu lebih memahami daripada si penyampai, dan kadang-kadang orang yang menyampaikan itu tidaklah faham.

Apa maksud hadith di  atas?

Mari kita buat isi-isi penting supaya kita pun lebih faham :

1. Allah akan menyerikan seseorang yang selalu mendengar hadith nabi, dihafal dan disampaikan kepada orang lain. Adakah wajah atau badan atau lain-lain? Imam atTirmizi menyebut bahawa yang dimaksudkan ialah Allah akan memperelokkan akhlak kita [Kitab Tuhfatul Ahwazi].

2. Nabi suruh kita sampaikan hadith tersebut kepada orang lain pula. Kita pun tidak lupa bahawa nabi bersifat TABLIGH (menyampaikan). Susah ka? Menulis blog yang mengajak kita berdakwah dan menukil sepotong dua hadith nabi sudah pun membawa maksud tersebut.

Facebook? Ya, itu lagi senang. Daripada kita seronok sendiri cerita apa yang sedang kita lakukan, elok kita bawakan hadith2 nabi buat ingatan diri sendiri dan teman-teman. Hentikan la menulis perkataan-perkataan buruk yang menunjukkan kita dalam tekanan dan sebagainya dan gantikan dengan doa-doa. Takut-takut kita seolah-olah tidak pernah redha dengan takdir yang Allah tentukan.

Musibah itu tidak elok diceritakan. Ianya elok apabila kita mengerti setiap musibah ada hikmahnya. Jika kita melakukan dosa, tidak perlu diceritakan tetapi sama-sama kita bersungguh-sungguh memohon ampun kepada ALlah.

3. Istimewanya penyampai ilmu, ianya dapat lebih faham apa yang ia dengar dan hafal daripada seseorang yang lebih faham (berilmu).  Contoh mudah :

Si Ahmad mendengar kuliah, ustaz kata orang mukmin yang kuat lebih disayangi Allah. Dia pun sampaikan kepada Si Budin, bahawa orang mukmin yang main bola selalu, kuat dan disayangi Allah. Budin betulkan bahawa yang dimaksudkan di dalam hadith itu, KUAT BERIBADAH bukan kuat jasmani semata-mata.

Siapa yang dapat faedah? Dua-dua. Ahmad makin faham dan betulkan kefahaman. Budin akan terus dapat mengingat teks hadith dengan kuat disebabkan ulangan yang disampaikan oleh si Ahmad.

Si Ahmad yang disebut diatas adalah contoh kadangkala si penyampai tidaklah faham sangat apa yang didengar dan dihafal. Tetapi faedah dan hikmahnya orang yang rajin menyampaikan akan dapat dibetulkan kefahamannya dari semasa ke semasa.

Blog ini juga sentiasa berlapang dada menerima setiap kesalahan.

Jangan lokek berkongsi perkara yang baik apatah lagi apabila kita telah faham dengan baik maksud ayat alQuran dan alHadith.

Selamat beramal!

Abdullah…

“Dapat anak laki karang, letaklah nama Abdullah, sebaik-baik nama tu” tegas ayah yang sudah dimamah usia. Teringin benar cucu lelaki.

“Ala, saya nak anak perempuan la ayah, boleh letak nama Camelia, saya Kamal isteri saya Lia, kan cantik tu ayah” jawab Kamal berhujah.

“Anak lelaki lah pulak. Dapat dia tengok-tengokkan kami yang dah expired nih. Kalau anak perempuan, tengok pada suaminya, kalau soleh baliklah tu, kalau toleh*, tak toleh dah mak ayah ko nih. Nama Abdullah tu bagus, maknanya hamba Allah. Camelia tu hape? Yang ayah tau camel tu unta, jadi unta bini ko ler?” ayah semakin menapis hujah Kamal.

“Ala, Camelia tu kan nama-nama yang moden sket, Lia kata baru ada class..” Kamal seakan bergurau..

“Ikut ko ler, yang aku tahu bini ko pun tak der la kelas tinggi mana” ayah menghilangkan diri meninggalkan Kamal kelu tanpa kata-kata.

…..”Kenapa ayah tu mak?” Kamal memujuk diri.

“Ayah tu biasanya tu jarang berleter. Tapi kalau panjang leternya, ada la buku yang ayah kau sedang belek tu” tegas emak yang 6 tahun mudah dari umur ayah.

Kamal membelek catatan ayah di atas meja. 13  tahun lalu sudah ayah dan mak meninggalkan Kamal, tetapi catatan tersebut masih lagi segar dan disimpan elok oleh Kamal.

 

غزوة الخندق

 

Catatan tersebut tertulis :

“Aku baru sahaja membaca riwayat Abdullah ibn Umar, seorang sahabat nabi yang pada mula ingin menyertai Peperangan Badar, tetapi ditolak oleh Rasulullah dek kerana umurnya yang muda. Tetapi pada usia 15 tahun, dia berjaya juga menjadi pahlawan di dalam Peperangan Khandaq. Abdullah ini sangat suka meniru nabi, sehingga beliau pernah pusing 2 kali keliling dan sembahyang selepasnya hanya kerana pernah melihat nabi melakukan demikian. Patutlah isteri nabi, Aisyah memuji Abdullah mengatakan dia yang paling sinonim dengan segala gerak geri nabi..

Kalaulah aku ada cucu lelaki, alangkah indahnya Abdullah namanya, tentu sekali mengingatkan aku akan Abdullah ibnu Umar yang telah ku baca riwayat hidupnya, sahabat kedua yang paling banyak meriwayatkan hadith, lebih kurang 2630 hadith, tetapi biarlah anakku si Kamal yang memilih nama anaknya sendiri, aku hanya suka membaca sesuatu yang baik dan cuba melakukan sedaya upayaku, kalaulah aku membaca riwayatnya sewaktu aku baru berkahwin dahulu, tentulah ku namakan anakku Abdullah…1.32 pagi, aku yang akan reput di makan tanah!”

Kamal masih mengamati catatan itu. Anaknya, Abdullah disisi terlena dipangkuannya.

*toleh = jahat

Panasnya…

“Panasnya…” ujar Abu

“Biasalah tuh, cobaan..” Syarif mengingatkan skrip P Ramlee

“Panas tahap gaban dah ni” Abu mentaukidkan darjah kepanasannya.

“Panas di dunia terlalu jauh beza panas di hari akhirat” tazkirah Syarif

“Emm.. beruntung lah ahli-ahli Syurga, macammana cerita kepanasan bagi ahli neraka” soal Abu

“Dalam Surah Al-A’raf ayat 50 ada ceritanya. Allah sebut :

“Dan (Tuhan menerangkan pula kehinaan ahli neraka dengan firmannya): ahli neraka menyeru ahli Syurga (dengan berkata): “Limpahkanlah kepada kami sedikit dari air atau dari rezeki (makanan) yang telah dikurniakan Allah kepada kamu”. Mereka (ahli Syurga) menjawab: “Sesungguhnya Allah telah haramkan kedua-duanya atas orang-orang kafir”.

“Wah, di dunia panas baru bahangnya, belum lagi panas di dalam api” Abu mengambarkan kedahsyatan bergelumang sebati dengan api.

“Sufyan Thauri kata berkenaan ayat 50 surah tersebut, bahawa seseorang lelaki akan memanggil ayahnya atau adik beradiknya yang berada di luar neraka menyebut : Kami telah dibakar, berilah kami air (agar dapat meredakan kepanasan seksa), tetapi adik beradik dan pertalian darah mereka menjawab : Allah tak beri kepada orang-orang yang dimurkainya” sambung Syarif tentang tafsiran ayat 50.

“Wah, seksanya… patutlah ada satu riwayat dari Abu Hatim menceritakan bahawa pernah satu hari Ibnu Abbas ditanya sedekah yang mana paling utama. Dijawab oleh Ibnu Abbas SEDEKAHKAN AIR. Lalu Ibnu Abbas sebut : bukankah Allah sudah firmanlah di dalam AlQuran tentang seksanya ahli neraka yang meminta-minta air (betapa manfaatnya air pada saat itu)” sambung Abu yang tidak kurang arifnya di dalam periwayatan dan penceritaan ilmu hadith.

water...

“Kau ni menguji aku, kau pun tahu rupanya..” jawab Syarif tersipu-sipu dengan balasan riwayat yang diceritakan Abu

Previous Older Entries Next Newer Entries