Hobi…

Dalam bahasa arab, hobi disebut hiwayah, kalau hiwayati ertinya hobiku.

"apa hobi kamu anak muda"

Cuti sekolah 2010 semakin melabuhkan tirainya. Apa pengisian yang kita lakukan? Samada seorang diri (membujang) ataupun aktiviti berfaedah bersama keluarga dan anak-anak?

Mungkin bagi sesiapa yang masih bujang, perkara berikut dilakukan;

–          Sertai program pengurusan diri

–          Melancong ke tempat-tempat yang mendamaikan

–          Melatih kemahiran dengan mengikuti kursus-kursus jangka pendek

–          Mengubah ketrampilan diri

–          Memikirkan menamatkan zaman bujang

–          Mengkaji bakal calon pasangan suami/isteri

–          Memenuhkan masa dengan membuat tuisyen

–          Melibatkan diri ke aktiviti sukarelawan

–          Menadah kitab melebatkan ilmu di dada

–          Menghafal ayat alQuran/hadith/doa-doa

–          Ikhtiar mencari penawar penyakit samada dalaman atau luaran

–          Membuat perancangan tahunan

–          Dan sebagainya dari aktiviti berfaedah

Mungkin bagi yang sudah berkeluarga dan anak-anak, program berikut sudah dilakukan;

–          Menghadiri kursus kekeluargaan

–          Membuat pengubahsuaian rumah

–          Melakukan ziarah di perkampungan mentua

–          Melakukan ziarah ke tempat yang sesuai bagi keluarga

–          Meluangkan masa yang banyak dirumah

–          Menghabiskan buku-buku kajian melahirkan anak-anak soleh/solehah

–          Melakukan perubahan pada pasangan masing-masing – Muhasabah

–          Membuat perancangan tahunan bersama keluarga

–          Mengatur persiapan menyambut zuriat yang akan datang

–          Membuat jadual membaca alQuran secara berjemaah

–          Membuat kuliah pendek selepas berjemaah bersama keluarga

–          Menumpukan perhatian yang wajar kepada pasangan/anak yang sakit

–          Dan sebagainya

Semuanya diatas perkara-perkara yang mendamaikan jiwa. Mudah-mudahan kita bertambah baik dari tahun ke tahun, bukannya makin celaru, keliru dan sangsi dengan diri masing-masing.

Bagi kita yang beragama Islam, jagalah akidah kita sehingga akhir hayat!

**

Sedang cuba belajar-belajar berjinak dengan tanah dengan menanam sayur-sayuran di belakang rumah! Sekurang-kurangnya itu menambahkan ilmu baru, mengajar diri agar lebih peka terhadap persekitaran dan mengajar anak secara tidak langsung akan kepentingan menguruskan tanah  untuk manfaat bersama.

**

Sebenarnya cuti ini peluang untuk kita rapatkan persaudaraan. Samada mempunyai pertalian darah ataupun tidak. Jadi, bagaimana merapatkan ukhuwwah dikalangan kita?

Teringat ketika berada mula sampai di Maghribi, saya diingatkan agar sentiasa sertai jemaah (ketika itu kurang dari 10 orang yang berada di Kenitra, perkampungan pelajar Malaysia, sekarang mungkin hampir 200 pelajar Malaysia di sana). Bermula dengan bermain bola bersama setiap petang di padang pasir membuatkan saya dapat mengenal setiap seorang dan hubungan persaudaraan sangat mudah terjalin secara mesra.

Orang arab pun suka mencabar pasukan Malaysia kerana kami jarang menolak pelawaan mereka untuk menjayakan perlawanan persahabatan. Malah, kawan arab kami yang rapat juga pasti akan membela kami jika kami diejek dengan ‘chinnuwa’ yang bermaksud anak cina!. He he he

Kalau adik beradik pula, kami (anak-anak lelaki) gemar melakukan aktiviti riadhah selepas Subuh dengan bermain raket. Bukan sahaja ketika zaman bujang, tetapi hingga ke saat ini itulah diantara aktiviti kami merapatkan ukhuwwah masing-masing.

Kuncinya BERSUKAN dengan menjaga adab-adabnya.

Nabi pun ada aktiviti SUKANnya tetapi biarlah belajar cara bersukan yang dapat merapatkan diri kita kepada Allah bukan semakin jauh kita denganNya…

Cuma yang masalahnya, yang selalu ‘ponteng’ untuk menyertai aktiviti yang dianjurkan.

 

Wallahua’lam

9.09 am

-sementara demi menunggu tukang paip membaiki saluran air!

Bacalah!

“Saya lihat iddah ini menyusahkan wanita kerana dalam tempoh iddah, wanita tersebut tidak boleh keluar rumah. Bagaimana kedudukan wanita yang bekerja atau ada keperluan untuk keluar rumah?” -petikan dari buku Salah Faham Tentang ISLAM ms 78.

Jawapannya, belilah buku tersebut.

Buku yang sedang saya baca ialah :

1. Salah faham tentang Islam – Ustazah Nik Salida & Ustaz Nidzam

Sedang dibaca

2. Benarkah Alexander bukan Zulkarnain? – Afareez

Akan dibaca

Buku yang pertama dibeli oleh isteri saya. Cuma, saya pula yang minat membacanya. Kelebihan buku ini ialah;

-bab yang lengkap dengan salah faham dan jawapan. Ada mengenai AlQuran, Hadith, Wanita, Ibadat, Hiburan dan macam-macam lagi.

-soal jawab dari masyarakat umum untuk lebih mudah difahami

-jawapan yang santai, tidak terlalu berat

-sesuai untuk orang awam apatah lagi pendakwah

-sesuai dijadikan hadiah kepada orang yang baru mengenali Islam

Pembacaan setakat ini : 30%

Buku yang kedua dibeli oleh saya sendiri kerana ingin mendalami nama yang diberi oleh ayah. Lagipun, nama kita adalah yang paling bernilai. Nama Zulkarnain ini adalah pelik ketika saya berada di Maghribi kerana masyarakat arab tidak memberi nama demikian pada anak-anak mereka. Pelik tetapi nama ini tidak dilupa ketika berada dengan masyarakat arab. Syukran jazilan kepada ayah!

Buku kedua ini belum dibaca. InsyaAllah, masa yang paling sesuai untuk dibaca ialah ketika di dalam feri. Tetapi, ada lagi satu buku mengenai Zulkarnain dan Alexander;

Akan dibeli!

Ya, itulah kembarnya. InsyaAllah, buku ini akan menjadi milikku…

Scammer!

Wachaa.. ada scammer?

are you scammer?

Ya, oleh kerana kita sudah maju kehadapan, kita pun jadi moden dan canggih. Kononnya, kalau tak ikut, ketinggalan zaman. Bukan sahaja pendidikan boleh dipelajari menerusi online malah penipuan pun mudah berlaku secara tidak sedar dek kerana canggihnya teknologi. Oleh itu, pencuri dan pelaku jenayah pun semakin canggih dan moden.

Ada pengalaman ditipu? atau lebih mudah disebut sekarang dengan istilah SCAM.

Ya, saya pun pernah di scam melalui pembelian barang kamera secara online. Antara kesilapan ialah:

– terlalu seronok dengan pembelian barang dengan harga murah

– pembelian secara online seutama-utamanya melalui C.O.D iaitu Cash On Delivery. Dengan kata mudah, anda lihat barang secara ‘ain (benda maujud) dengan mata kepala sendiri.

Akhirnya, saya kerugian RM480.00. Ya, siapa yang menipu? Ini biodatanya :

Emel : tranceyus@gmail.com

Nama :  MOHD YUSOF OTHMAN

No akaun CIMB : 01220010510523

Jika dia dari kalangan kawan anda, jauhilah dari berkawan dengan manusia sebegini. Menyusahkan sahaja!

Apakah hikmah anda ditipu?

1. Belajar dari kesilapan

2. Semakin arif teknik dan stail penipuan

3. Kifarat DOSA – Ini paling penting!

Kenapa saya beritahu anda?

1. Kongsi pengalaman

2. Nak ajar kawan-kawan berhati-hati membeli menerusi online.

Ada juga seseorang yang masih belum membayar sejumlah wang kepada saya hasil jualan Nikon D60 yang amat disayangi. Saya akan letak alamatnya di sini agar kawan-kawannya dapat memaklumkan hutang tersebut :

SITI AZURA BT ABDUL HALIM, NO 8’B, RUMAH PKNS, KG. DATO HARUN SERENDAH.48200 SELANGOR

Apakah akibatnya kepada si penipu?

1. Hidup tak berkat

2. Rezeki sangat sempit

3. Dosa dikira selagi tidak mengembalikan hak orang lain

4. Hidup tak akan bahagia.

Sharing is caring!

Awal Muharram

Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa di bulan Allah Muharram

Esok nak berkongsi ilmu mengenai awal Muharram di Bank Rakyat.

“Bagus Bank Rakyat” adalah cebisan  iklan Bank Rakyat yang dipaparkan di TV. Bagus kerana setiap jumaat, mereka mengisi masa lebih kurang setengah jam untuk mendengarkan kuliah ilmu di bank tersebut. Itu kan usaha yang murni. Mudah-mudahan semua kakitangan bank tersebut mengambil faedah.

Untuk esok, tajuk yang dipertanggungjawabkan adalah tajuk awal muharram. Sebenarnya, kalau kita sendiri buat semakan di web pun ataupun ‘pakcik google’ pun, kita akan dapat beratus-ratus ribu artikel, ataupun 56800 bagi web halaman di Malaysia. Yang bagusnya, kita akan baca yang seronok dan tinggalkan yang tak berapa menarik. Yang tak bagusnya, tak minat nak membaca langsung!

Perkara yang menarik di dalam bulan Muharram untuk disampaikan esok adalah :

1. Anjuran berpuasa di dalam bulan Muharram. Hadith riwayat Muslim menyebut “seutama-utama (afdal) puasa selepas ramadhan ialah (berpuasa di bulan) Muharram..”. Para ulama dengan panjang lebar menceritakan tentang anjuran berpuasa pada 9, 10 dan 11 Muharram.

Rumusnya : {MUHARRAM tiba = SUNAT puasa}.

2. Tidak dikhususkan amalan soleh di dalam bulan Muharram kerana ISLAM mengajar kita melakukan amalan soleh dan meninggalkan dosa setiap hari.

3. Tidak boleh ada unsur kesialan seperti  menganggap sial jika melangsungkan pernikahan di dalam bulan ini. Ini pun adalah bentuk SYIRIK kerana menganggap ada kuasa yang lebih hebat dari Allah! Na’uzubillah. (Rujukan Fatwa ‘Atiah Saqar 1997).

Rumusnya = TIADA BULAN SIAL dalam Islam.

Ini kerana tiada kaitan kesialan dengan bulan yang Allah ciptakan!

4. Kenapa namanya “Syahrullah = Bulan ALlah” sedangkan nama bulan lain tidak pula disebut bulan Allah? (Rujukan Fatwa Azhariy : Mac 1997). Dinukilkan bahawa Imam AsSuyuti bahawa nama Muharram disebut BULAN ALLAH kerana namanya bercirikan islamik berbeza dengan bulan-bulan lain kerana bulan-bulan lain itu mempunyai nama yang khusus sejak dari zaman Jahiliyah lagi. Dan apabila kedatangan Islam, ianya ditukar menjadi Muharram (sebelumnya disebut SAFAR AWWAL).

Ibn ‘Allan menukilkan jua bahawa Ibnul Jauzi ada menyebutkan nama-nama bulan Islam dengan nama-nama yang digunakan oleh masyarakat Jahiliyah. Manakala disebut jua bulan Allah kerana di dalam bulan Muharram ada hari yang disebut HARI ‘ASYURA iaitu hari kesepuluh dari bulan Muharram yang mempunyai kelebihan istimewa disebalik sejarah dan amalan berpuasa.

5. Apa yang dilakukan oleh Syi’ah pada 10 Muharram? Seksa diri sendiri? Cuba anda cari sendiri bahan sebagai bacaan lanjutan. Sekurang-kurangnya ada usaha untuk lebih tahu.

6. Wajibkah baca doa awal dan akhir tahun? Soalan yang sama setiap tahun (kadang-kadang orang yang sama pula yang bertanya!). Cuba buat pembacaan dan kajian anda. (macam soalan tesis).

Selamat kita beramal bersama-sama!

Nikon D7000 or Canon 60D

my choice ??

Masing-masing kita mempunyai hobi. Ada yang suka fotografi. Ada yang suka mengumpul cenderahati dari setiap Negara yang dilawati. Ada yang suka mengumpul setem (semakin berkurangan dek kemodenan). Ada yang suka membaca. Ada yang suka memancing. Ada yang suka menulis blog dan sebagainya dari hobi-hobi yang bermanfaat.

“aku peminat Nikon, so D7000 memang klass!” ujar kawan

“takpe, aku tetap setia dengan ‘tali merah’” jawab si kawan

Peminat fotografi sahaja faham tali kuning dan tali merah dalam mengejar dua produk kamera DSLR yang berjenama.

“ini kena guna stail casting di sini” ujar si kawan memberitahu bahawa kawasan Lubuk Temiang yang menjadi tarikan pemancing.

“ooo.. aku fikir lakonan je ada casting!” jawabku dalam hati.

Tiga bulan usia memancingku sudah pernah ‘merasa’ tarikan ikan kerapu hampir sekilo lebih. Itulah nikmat si pemancing yang kadangkala dianggap hobi yang memboringkan bagi orang lain.

“buku ni baru diterbitkan bulan ini” si kawan yang minat buku

“mana buku Solusi keluaran yang 25?” sebahagian peminat buku Solusi sentiasa khuatir ketinggalan edisi lebih-lebih lagi masa cuti persekolahan.

Sebahagian yang lain merasa bosan dengan membaca. Apatah lagi, statistik pada tahun 1997 rakyat kita hanya membaca satu muka surat buku sahaja setahun. Manakala, pada tahun 2002 hanya meningkat kepada dua muka surat buku sahaja. Sedihnya!

“apa ‘game’ yang baru keluar? Tekken 5 dah ada ka?” peminat Play Station tidak pernah senang dengan kehadiran permainan baru.

“aku rasa Tekken 10 dah ada!” si peminat yang berpura-pura terjun dalam bidang PS menunjukkan kebodohan dalam bidang yang tidak diketahuinya.

***

Apapun hobi anda, biarlah bermanfaat dan berfaedah. Jadikan ia mendapat pahala. Bagaimana? Nabi kita sendiri suka memanah, bertinju dan menunggang kuda demi mempertajamkan mata, menguatkan tenaga dan kecekapan di dalam berjihad menegakkan agama Allah. Kita??

Di antara cara hobi mengikut syariat ialah :

1.      Mendapatkan pahala yang maksimum.

Kalau anda minat fotografi, gambar pemandangan yang sangat lawa meningingatkan kita bahawa Allah sangat berkuasa. Kalau Allah boleh jadikan horizon langit pelbagai warna, apalagi kita Allah ingin mencabut nyawa kita bila-bila masa. Kalau ada minat fotografi dari segi ikut syariat, elok anda join digitalmukmin

Kalau anda peminat memancing sekalipun, jangan lupa tinggalkan nafkah dan wasiat kepada si isteri dan anak agar mereka ada bekalan yang mencukupi, apatah lagi kepada pemancing tegar yang sering meninggalkan keluarga hanya kerana hobi. Tetapi jika itulah mata pencarian mereka, ianya memang sudah menjadi tugas mereka menjadi perkara yang halal.

2.      Menghapuskan dosa.

Bukan senang berfikir agar hobi kita mengelakkan dari melakukan dosa yang banyak. Si pemancing kena mengelakkan buruk sangka kepada hidupan laut kerana boleh menyebabkan dosa.

“ini ikan sebelah ni, orang kata boleh kasi strok badan, buang lah!” ujar si Dolah

“jangan anggap sial kepada rezeki-rezeki Allah, itu pun pemberian Allah, syukurlah apa yang kau dapat. Yang takdirkan rezeki tu bukannya ikan tetapi Allah. Orang yang bersyukur pasti akan dapat rezeki yang lebih baik lagi” jawab si Leman. Si Dolah akur. Tidak lama, Dolah menarik rezeki yang lebih lebat, ikan kerisi yang tidak putus-putus.

“betul la cakap kau Leman..” akur Dolah

“memang Allah dah berjanji di dalam Surah Ibrahim ayat 7 [Sesiapa yang bersyukur, Aku akan tambah lagi nikmatnya, sesiapa yang kufur, maka azab Ku sangat pedih]!

Bagi peminat fotografi, anda diingatkan tidak mengambil gambar yang bermaksiat sama ada aurat dari keluarga anda sendiri lalu di iklankan di facebook, mahupun sesiapa sahaja. Ini kerana ia termasuk menyebar luaskan lagi maksiat. Apatah lagi, mengambil gambar yang tidak sepatutnya!

“apa barang ikut halal haram dalam fotografi, takleh cari makan la!!” jawab si kawan

“Allah jadikan mata untuk tujuan yang tertentu dan baik-baik, jadi hargailah nikmat Allah sesuai dengan apa yang Allah jadikan” jawab si kawan

“jadi takleh ambil gambar kahwin la!?” hujah si kawan

“selagi orang itu punya rasa ingin menjadikan agama di dalam hidupnya, dia akan berusaha mengelakkan diri dari melakukan perkara yang haram!” penutupnya…

3.      Sesuai dengan syariat agama

4.      Selari dengan sunnah Rasul

5.      Hapuskan segala bentuk khurafat di dalam hobi

we're muslim

“orang kata, kalau bergambar bertiga mati cepat” ujar si ayah yang menarik cucunya dengan cepat apabila diajak bergambar secara bertiga.

“itu orang kata, Allah kata?” ada soalan

“emm, entah orang kata la..” masih kuat lagi ketakutan pada kata orang.

“semua orang pasti mati, tetapi bukannya dengan cara bergambar bertiga boleh menyebabkan kematian. Seolah-olah jurugambar pula yang ada kuasa mematikan orang” secara sinis hujah diutarakan.

“ya juga, lagipun kesian lah kalau keluarga tu ada anak seorang, gambar bertiga pun takde ye..” dia sendiri membuat kesimpulan

Itu diantara 5 tips yang sangat mudah untuk kita sama-sama renungkan. Jikalau anda minat berjudi, nampaknya sudah tidak termasuk di dalam 4 tips di atas, maka tinggalkanlah! Soal dan fikirkanlah perkara ini, agar ia dapat menjadikan diri anda dipenuhi dengan pahala dan dihapuskan segala dosa walaupun hanya sekadar hobi!

***

Akhir kata, aku menulis blog ini kerana minat dan hobi  sejak dari awal tahun di Maghribi, jadi aku masih teruskan khususnya dalam menyampaikan ilmu-ilmu agama kepada pembaca secara santai insyaAllah…

Previous Older Entries Next Newer Entries