Abdullah…

“Dapat anak laki karang, letaklah nama Abdullah, sebaik-baik nama tu” tegas ayah yang sudah dimamah usia. Teringin benar cucu lelaki.

“Ala, saya nak anak perempuan la ayah, boleh letak nama Camelia, saya Kamal isteri saya Lia, kan cantik tu ayah” jawab Kamal berhujah.

“Anak lelaki lah pulak. Dapat dia tengok-tengokkan kami yang dah expired nih. Kalau anak perempuan, tengok pada suaminya, kalau soleh baliklah tu, kalau toleh*, tak toleh dah mak ayah ko nih. Nama Abdullah tu bagus, maknanya hamba Allah. Camelia tu hape? Yang ayah tau camel tu unta, jadi unta bini ko ler?” ayah semakin menapis hujah Kamal.

“Ala, Camelia tu kan nama-nama yang moden sket, Lia kata baru ada class..” Kamal seakan bergurau..

“Ikut ko ler, yang aku tahu bini ko pun tak der la kelas tinggi mana” ayah menghilangkan diri meninggalkan Kamal kelu tanpa kata-kata.

…..”Kenapa ayah tu mak?” Kamal memujuk diri.

“Ayah tu biasanya tu jarang berleter. Tapi kalau panjang leternya, ada la buku yang ayah kau sedang belek tu” tegas emak yang 6 tahun mudah dari umur ayah.

Kamal membelek catatan ayah di atas meja. 13  tahun lalu sudah ayah dan mak meninggalkan Kamal, tetapi catatan tersebut masih lagi segar dan disimpan elok oleh Kamal.

 

غزوة الخندق

 

Catatan tersebut tertulis :

“Aku baru sahaja membaca riwayat Abdullah ibn Umar, seorang sahabat nabi yang pada mula ingin menyertai Peperangan Badar, tetapi ditolak oleh Rasulullah dek kerana umurnya yang muda. Tetapi pada usia 15 tahun, dia berjaya juga menjadi pahlawan di dalam Peperangan Khandaq. Abdullah ini sangat suka meniru nabi, sehingga beliau pernah pusing 2 kali keliling dan sembahyang selepasnya hanya kerana pernah melihat nabi melakukan demikian. Patutlah isteri nabi, Aisyah memuji Abdullah mengatakan dia yang paling sinonim dengan segala gerak geri nabi..

Kalaulah aku ada cucu lelaki, alangkah indahnya Abdullah namanya, tentu sekali mengingatkan aku akan Abdullah ibnu Umar yang telah ku baca riwayat hidupnya, sahabat kedua yang paling banyak meriwayatkan hadith, lebih kurang 2630 hadith, tetapi biarlah anakku si Kamal yang memilih nama anaknya sendiri, aku hanya suka membaca sesuatu yang baik dan cuba melakukan sedaya upayaku, kalaulah aku membaca riwayatnya sewaktu aku baru berkahwin dahulu, tentulah ku namakan anakku Abdullah…1.32 pagi, aku yang akan reput di makan tanah!”

Kamal masih mengamati catatan itu. Anaknya, Abdullah disisi terlena dipangkuannya.

*toleh = jahat

Leave a Reply

