Kuih Lapis termahal di dunia…

soalan hari ini : kek lapis paling mahal di dunia?

Alhamdulillah, sudah beberapa hari kita berpuasa dan kita benar-benar sihat, malah lebih sihat dari bulan-bulan yang sebelum. Ini disebabkan ‘kilang proses makanan’ kita sedang berehat. Semua organisasi perlukan rehat yang secukupnya.

Kilang pun ada masa rehatnya. Kemudian, setelah dihidupkan semula, ia semakin produktif. Kilang bola ikan, kilang keropok, kilang belacan dan apa jua jenisnya perlukan masa untuk rehatkan mesin-mesin gergasinya. Jika diteruskan 24 jam tanpa rehat menyebabkan rosak atau hancur. Rehat tersebut hanya untuk menjamin pengeluaran bertambah dari sebelumnya.

Kedai 24 jam? Rehat masih diperlukan. Ini kerana pekerja-pekerja di kedai 24 jam akan bertukar giliran masing-masing ketika bekerja. Malah, perisian komputer yang digunakan di kedai 24 jam pun perlukan pertukaran secara kerap, disebabkan terlalu lama waktu bekerja menyebabkan ia semakin lembap! Dan kedai 24 ini juga perlukan CUTI walaupun sehari untuk merangka kembali strategi yang paling hebat untuk melariskan jualan mereka!

Begitulah jua Ramadhan, kita akan menjadi lebih baik daripada sebelumnya dari segi FIZIKAL dan ROHANI. Walaupun orang kata, berpuasa dapat menguruskan badan tetapi bukan itu sebab utama pensyariatan kewajipan berpuasa. Itu hanya sampingan semata-mata. Kita berniat pun dihujung niat tersebut kita sebut lillahita’ala bermaksud KERANA ALLAH semata-mata.

Rohani atau ruh dalaman kita akan bertambah sinarnya. Ini kerana amalan kebajikan digandakan pahalanya sehingga mudah kita mendapat pahala dan dosa akan dihapuskan oleh Allah dengan banyaknya. Itulah Ramadhan, bulan penghapus dosa-dosa. Ruginya kita tidak manfaatkan bulan ini untuk melatih diri sendiri menjadi lebih ‘kuat’ dari segi zahir dan batin.

Jangan lupa tambah ilmu berpuasa. Bacalah buku-buku agama. Jangan segan beli buku agama. Setidak-tidaknya, majalah SOLUSI pun boleh majalah kegemaran anda berbanding majalah yang lain. Jangan malu bertanya untuk menjadi lebih tahu dan beramal dengan perkara tersebut. Puasa ini mudah. Ada beberapa asas dalam ilmu puasa.

Puasa ada beberapa lapisan asas :

1. Niat

2. Sahur

3. Jaga pantang larang puasa

4. Berbuka

Kalau kita dapat jaga asas tersebut, maka jadilah puasa kita mantap dan kukuh. Kita tidak perlulah bercerita dengan lebih panjang, jika asas puasa tersebut tidak dapat dijaga dengan elok.

“Jadi, apalah kek lapis paling mahal di dunia?”

“Kek lapis paling mahal ialah KEK LAPIS YANG PALING MAHAL HARGANYA..”

“Laaaaa………………….”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: