Belajar Bahasa Arab 5

ADAABUL MASJID

oleh : mesrarakyat

ADHULUL MASJID BI QADAMIL YUMNA WA AQUL :

Saya masuk ke masjid dengan kaki kanan dan berkata

ALLAHUMMAFTAH LI ABWABA RAHMATIK :

Ya Tuhanku, bukakanlah bagiku pintu rahmatMu

LA NABI’ WA LA NASYTARI

Kita tidak boleh menjual beli

WA LA NATAKALLAM FIHI BISOUTIN MURTAFI’ :

Dan tidak boleh kita berkata-kata dengan suara yang kuat

WA LA NAMURRU MIN AMAMAL MUSOLLIN

Dan kita tidak boleh lalu dihadapan orang yang sedang bersolat

WA LA NA’BATHU BIL ASHYAK

Dan kita tidak boleh melakukan sesuatu yang sia-sia

LA AJLIS HATTA USOLLI RAK’ATAINI :

Aku tidak duduk sehingga aku selesai menunaikan 2 rakaat

AKHRUJU MINAL MASJID BIQADAMIL YUSRA WA AQUL :

Aku pun keluar dari masjid dengan kaki kiri dan berkata (berdoa)

ALLAMUHUMMA INNI ASALUKA MIN FADLIK :

Ya Tuhanku, aku memohon dan mengharapkan kelebihanMu

Leave a Reply

