Bahasa AlQuran..

oleh : mesrarakyat

Ahmad menunggu teksi. Sudah puas. Namun, baginya adalah panas ialah satu kehidupan di Nigeria. Dirinya juga bagai biasa menjamu percikan api neraka jahanam yang paling ‘koman’ diturunkan.. Begitulah yang diriwayatkan di dalam hadith iaitu panas yang mendatang pada waktu Zuhur adalah percikan yang paling kecil api neraka Jahanam. Dan panas tadi boleh disejukkan dengan melakukan solat.

Teksi FIAT yang ditunggu tiba jua. Berkumis nipis, berjambang, wajahnya putih bak seorang alim ulama’ yang sedang menyampaikan kuliahnya.

Ahmad : Sidi (tuan), destinasi saya ke Jami’ Kutubiah.

Kutubiah menjelang malam

Kutubiah menjelang malam

Pemandu : tafaddol ya syabab! (silakan wahai anak muda)

Ahmad : nampaknya pakcik nampak gembira sekali

Pemandu : aku nikmati pekerjaanku yang halal ini, syabab

Ahmad : aku juga nikmati pembelajaranku, aku nak belajar AlQuran di masjid.

Pemandu : dengar kata hebat pembelajaran di masjid tersebut. Huffaz semuanya.

Ahmad : aku baru mencecah 19 juzuk, pakcik. Doakan aku antara huffaz juga.

Pemandu : Allahumma amin..(Ya Allah, perkenankanlah..)

Ahmad : aku ingin benar menjadi seorang penutur bahasa syurga, pakcik

Pemandu : bahasa syurga?

Ahmad : ya. Bahasa arab adalah bahasa syurga. Adakah pakcik tidak tahu?

Pemandu : aku ini memandu teksi. Sekali sekala aku teringin belajar ilmu. Apa buktinya?

Ahmad : Begini, nabi ada bersabda :

أحبوا العرب لثلاث لأني عربي ، والقرآن عربي ، وكلام أهل الجنة عربي

”aku sukakan arab kerana tiga, kerana aku orang arab, kedua AlQuran itu di dalam bahasa arab dan ketiga, pertuturan ahli syurga itu ialah berbahasa arab”

Pemandu : aku pernah dengar ianya riwayat Thabarani didalam kitabnya AlAwsat dan riwayat AlBaihaqi di dalam kitabnya Su’abul Iman

Ahmad : wah, pakcik hebat. Lantas, dengan itu menyatakan demikian

Pemandu : tahukah kamu wahai anak muda bahawa Ibnul Jauzi menyebut bahawa itu bukanlah hadith, tetapi ianya dusta atau istilah hadithnya kita sebut HADITH MAUDU’. Apakah itu hadith maudu’, syabab?

Ahmad : sebuah kata-kata yang didustakan atas nama Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam

Pemandu : salallahu’alaihiwasallam.

Ahmad : Tetapi kan bahasa AlQuran juga bahasa arab dan ia disebut kalamullah?

Pemandu : bahasa arab memang bahasa AlQuran. Kalamullah adalah merujuk semua ayat-ayat Allah di dalam AlQuran adalah firmanNya.

Ahmad : Kalau di dalam ALQuran pun berbahasa arab, masakan tidak di syurga?

Pemandu : ianya pendapat dan andaian sahaja. Jika sudah jelas, tentu ada dalil lagi yang bersumber dari AlQuran ataupun Alhadith. Kamu ada lagi hadith menyebut tentangnya?

Ahmad : Tiada. Siapa lagi dikalangan ulama yang berkata hadith tersebut palsu?

Pemandu : Antaranya Imam AzZahabi. Katanya ”aku katakan hadith tersebut palsu”

Ahmad : Lagi?

Pemandu : Imam AtTa’labi berkata tiada guna kata-kata tersebut. Imam Ibn Hibban pula menyatakan di dalam riwayat tersebut ada Yahya bin Yazid yang selalu meriwayatkan dengan ’tunggang langgang ’ dari kata-kata sebenar.

Ahmad : bukankah ini perkara yang sangat masyhur bahawa bahasa arab itu bahasa syurga?

Pemandu : masyhur bukan beerti benar. Manakala, ulama menggalakan kita hanya diam dari bertanya perkara tersebut kerana ianya tidak dijelaskan. Yang paling baik serahkan kepada Allah Ta’ala.

Ahmad : apa kata syeikhul Islam Ibn Taymiyyah?

Pemandu : Dia pernah ditanya mengenai benarkah bahasa ahli syurga bahasa arab, dan bahasa ahli neraka bahasa parsi?

Ahmad : Lalu apa yang dijawabnya, pakcik?

Pemandu : Dijawabnya tiada nas yang jelas mengenai perkara tersebut. Memang ada perselisihan yang mereka katakan bahasa ahli syurga itu syurga, ada yang mengatakan bahasa suryaniah iaitu kononnya ia bahasa nabi Adam dan sebagainya. Bagi Ibn Taimiyyah ianya tidak berfaedah menyibukkan diri mengenai perkara yang kita tidak tahu! Cuma, serahkan perkara tersebut pada Yang Esa.

Ahmad : syukran ya syeikh! (syeikh=panggilan kepada ulama)

Pemandu : maziltu syababan. (aku masih muda). Anta ahaqqu an takuna syeikhuna, ya syabab (kau lebih layak jadi syeikh kamu, wahai orang muda.)

Kutubiah direnung jauh

Kutubiah direnung jauh

Tidak sedar Ahmad sudah tiba di destinasi Jami’ Kutubiah. Tetapi dia lupa menanyakan nama pemandu tersebut. Alangkah ruginya, mungkin kerana seronok mendapat ilmu yang berharga Ahmad keasyikan menghirup ilmu agama.

3 Comments (+add yours?)

  1. faizndaud
    Aug 07, 2008 @ 07:38:16

    Terima kasih ustaz, saya minta maaf kalau menyusahkan ustaz, tapi saya cukup seronok baca artikel kali ini, barakAllahu fik.

    Reply

  2. ibnuhazam
    Aug 07, 2008 @ 21:16:38

    sama-sama.

    ianya cetusan dari soalan saudara juga. saya hanya menjayakan cerpen pendek untuk menjelaskan perkara tersebut. sama-sama kita manfaatkan ilmu tersebut.

    Allahuyubaarik fik..

    Reply

  3. zawawi
    Feb 26, 2009 @ 12:11:07

    salam .

    wajib kita belajari bahasa arab itu.kalau tidak macam mana nak faham al-quran itu .

    Bahasa arab bahasa syurga .
    Bahasa cipta manusia bahasa neraka .

    Reply

Leave a Reply

