Jemputan..

ALhamdulillah telah berlalu ceramah di SK Patau-Patau, WP Labuan.

Tajuk berkaitan Israk dan Mi’raj. Sasaran dari Tahun 1 hingga 6. Cukup berpuas hati.

Murid SK Patau-Patau

Ramai juga yang mendengar ceramah

Ramai juga yang mendengar ceramah

Aku berpuas hati kerana :

a) dapat sampaikan dengan baik Israk dan Mi’raj

b) mengamalkan teknik bercerita berpusatkan murid. Soal dan jawab.

c) mengulang-ulang fakta sejarah

d) menjelaskan bahawa malaikat bukan seperti pari-pari cerita Bawang Putih dan Merah

e) sampaikan kepentingan solat dan membantu rakan yang memerlukan.

f) murid khusyu’ kerana penganjur ada sediakan kuiz. Bagus!

Akhirnya, syukran atas cenderahati dari penganjur!

syukran 3ala hadiayyatikum

syukran 3ala hadiayyatikum

Advertisements

Israk Mi’raj

Disatu ketika yang damai;

“Ustaz, esok malam buat ceramah ye”

“Sempena apa?”

“Buat-buat tak tahu pula! Israk Mi’raj la ustaz.”

“Ooooooooooooooooooo”

“Ustaz ceramah sket orang kampung biar ‘reti’ pasal Israk Mi’raj, diorang tu bukan faham sangat, maklumlah nak ke masjid pun malas!”

“Jadi, awak dah faham ler yer banyak pasal Israk Mi’raj? Awak aje la”

“Rasa-rasanya diorang boleh berubah hati ker dengar ceramah saya?”

“Saya gerenti ustaz orang ilmuan, setakat orang kampung, kacang jer bagi ustaz”

“Ooo gitu, kalau saya kata Israk Mi’raj berlaku pada Rabiul Awwal, awak percaya?

“Haa!!, ustaz ni bawa ajaran mana!? Sudah la ustaz!

Dia berlalu pergi dengan merah padam. Belum habis lagi bincang dah tak boleh terima pendapat.

Baru beritahu info sahih, dah buat-buat terkejut dan anggap dia sahaja yang betul. Macammana nak berubah kalau tak sedia menerima pendapat yang sahih?

Bahan bacaan tambahan di sini.

Inilah Masjid Aqsa, kubahnya biru.

Inilah Masjid Aqsa, kubahnya biru.

Jambatan yang dibina oleh Yahudi untuk ke Masjidil Aqsa

Jambatan yang dibina oleh Yahudi untuk ke Masjidil Aqsa

Gambar penuh Masjidil Aqsa

Gambar penuh Masjidil Aqsa

Untuk lihat peta sebenar melalui satelit terus ke Masjidil Aqsa, cuba klik sini.

Demam Panas…

Sakitnya.. Nikmatnya..

Hai adik-adik,

Hari ini ustaz nak menceritakan bahawa semenjak hari Jumaat (25 Julai 2008), ustaz ditimpa sakit iaitu demam panas. Di dalam bahasa arab kita sebut AL-HUMMA. Kalau kamu susah nak ingat, ingat sahaja padi huma, insyaAllah itulah demam panas di dalam bahasa arab.

Sebenarnya, kali terakhir ustaz mengalami demam panas ialah tahun 1988 iaitu ketika ustaz berada pada tahun satu. Demam panas merupakan perkara yang jarang berlaku pada diri ustaz. Mak pun kata “Kau ni tak pernah demam panas. Dulu ja”. Ya, ketika tahun 1988, ustaz terbaring lesu kerana demam panas. Kemudian, mak siapkan nasi putih, kicap dan telur mata. ALhamdulillah, tidak semena-mena ustaz jadi sihat dengan izin Allah. Sihat sehingga tahun ini sehingga pada bulan Julai 2008, ustaz merasa badan terlalu berat, panas memuncak sehingga tidak mampu menyentuh air ke badan. Inilah demam panas yang biasa di alami oleh kebanyakan orang. Kebiasaannya, ustaz hanya pening dan kepeningan tersebut boleh membuatkan ustaz mengambil cuti.

Adik-adik,

Dulu, Nabi Muhammad juga sakit. Maka, sahabat pun bertanya :

Sahabat : Adakah engkau sakit wahai Rasulullah?

Rasulullah : Ya, aku sakit

Sahabat : Kau kelihatan sangat berat menanggung kesakitan tersebut

Rasulullah : Ya, sakitnya aku adalah seperti sakitnya 2 orang kamu

Sahabat : Oleh itu, kau akan mendapat 2 pahala

Rasulullah : Benar, begitulah orang muslim. Sakitnya mereka menyebabkan Allah mengugurkan dosa umpama daun-daun berguguran dari sebatang pokok!

[Rujukan : Sahih Bukhari]

Ujian yang ustaz terima ini bukanlah satu ujian yang berat jika dibandingkan dengan ujian yang ditimpa kepada para nabi-nabi. Ujian mereka adalah paling dahsyat berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi Muhammad Sallahua’lahiwasallam seperti di atas. Imam Bukhari pun menulis tajuk cerita di atas dengan tajuk ”Seberat-berat ujian adalah ujian yang ditimpakan kepada para nabi-nabi, kemudian seterusnya”.

Hebat kan? Wah, sudah tentu sakit yang ustaz alami ini kecil sangat. Jadi, tak perlulah kita nak ’mengamuk’ kerana diri kita sakit. Buruk benarlah orang yang sakit kemudian berperangai buruk pula. Eeee.. tak ensemnya!

Antara hikmah yang Allah berikan kepada orang yang sakit :

a) dosa-dosa kecil digugurkan

b) insaf bahawa lemahnya diri seorang manusia

c) mengingati bahawa badan ini milik Allah. Bila-bila boleh Allah ambil.

d) mengingati nasib muslim di negara-negara lain yang sakit sepanjang masa. Oh, deritanya mereka berbanding kita seperti yang menimpa penduduk muslim di Palestin, Iraq, selatan Thailand dan bumi muslim yang sedang mengalami peperangan.

Mohammed Omer - Rafah Today 2007-10-22.

Palestinian children are seen through holes made by Israeli rockets and bullets during an Israeli attack on Khan Yunis. Image Credit: Mohammed Omer - Rafah Today 2007-10-22.

Mohammed Omer - Rafah Today 2008-02-01.

Medical Crisis in Gaza. Image Credit: Mohammed Omer - Rafah Today 2008-02-01.

Tak tahulah samada ustaz sihat atau tidak pada keesokan hari! Esok hari kantin SK Pekan 2. Harap-harap dapat jumpa kamu semua. Sekadar jadi tukang gambar kamu. Hehehe

Jumpa lagi.

Kamus :

الحُمى : ( ALHUMMA) demam panas

الوعك : (ALWA’KU) sakit

Belajar Bahasa Arab 4

ANA ASIF 3ALA KULLI SYAIK

Maafkan aku atas segala-galanya!

ASIF LIANNI DOYYA3TUKA

Maafkan aku kerana aku mensia-siakanmu..

WA DOYYA3TU NAFSI

Dan aku juga mensia-siakan diriku…

WA ASIF, LIANNANI LA ASTAHIQQU MITHLIK

Dan maafkan aku kerana aku tidak layak menjadi sepertimu…

Bahaya Lidah…

Bahaya Lidah oleh Dr. Abd Basit

Belajar Bahasa Arab 3

APA YANG KAMU KATA JIKA KAMU BERSIN ATAU KAMU MENDENGAR ORANG BERSIN?

Penterjemah : mesrarakyat

Petikan 1:

Achoooo!!

Alhamdulillah

الحمد لله

(Bersin)

Segala puji bagi Allah

Petikan 2:

Yarhamkallah

يرحمك الله

Semoga Allah merahmatimu

Petikan 3:

Yahdikumullahu wa yuslihu baalakum

يهديكم الله ويصلح بالكم

“Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu, dan memberi kebaikan kepada dirimu”

Belajar Bahasa Arab 2

APA YANG KAMU KATAKAN JIKA MELIHAT SESEORANG YANG KURANG BERNASIB BAIK

Penterjemah : mesrarakyat

Petikan 1:

Unzur Ya Ahmad! Hazar rojulu 3allal kursiyyin mutaharrik..

Lihat, Ahmad! Lelaki ini (duduk) di atas kursi roda…

Petikan 2:

La tukzihi binazorotika ya Abdullah wa qul :

Alhamdulillahillazi 3aafani mimma ibtalaahu bihi, wa faddolani 3ala kathirim mimman kholaqo tafdiila

الحمد لله الذي عافاني مما ابتلاه به، وفضلني على كثير ممن خلق تفضيلا

Jangan kamu sakitinya dengan pandangan sedemikian rupa dan katakanlah :

الحمد لله الذي عافاني مما ابتلاه به، وفضلني على كثير ممن خلق تفضيلا

“Maha suci Allah yang memberi nikmat kesihatan kepadaku daripada ujian yang telah Engkau diberikan kepadanya, dan berikanlah kelebihan kepadaku sama seperti orang-orang yang diciptakan dengan pelbagai kelebihan”

Previous Older Entries