Refleksi 1 Ikhlas..

Hari Jumaat yang lalu, aku merakamkan proses pengajaran dan pembelajaran :

Tajuk : Tanda Kenabian Nabi Muhammad

Objektif : Mengetahui tanda-tanda kenabian Muhammad Sallahu’alahiwasallam

Sebenarnya bagaimana nak tarik minat 1 Ikhlas mendengar tajuk sirah? Mati akal.

“Assalamualaikum..” guru masuk. “Waalaikumussalam ustaz..” rutin murid menjawab.

Selepas membaca doa, murid mula buat bising. Maklumlah, belum tahu apa aktiviti yang dirancang. Di dalam buku, rancangan ingin menggunakan LCD, tetapi terbantut kerana Bilik Tayangan digunakan oleh kelas lain. Ehem..

“Kamu nak dengar cerita?” cuba meneka minat murid. “Nak..” murid yang ambil perhatian menjawab.

“Nak dengar cerita tak?” mencuba lagi. “Nak!!!” murid mula menjawab sama kerana ditegur oleh rakan-rakan yang lain.

Makah

Kesimpulan P&P / Refleksi :

Berjaya mendiamkan murid serta membawa murid menumpukan perhatian kerana menggunakan taktik cerita dan melukis gambar-gambar yang digemari murid di papan putih. Antara gambar yang dilukis ialah gajah (tentera bergajah), orang lidi (tentera, nabi), bentuk segi empat (kaabah), burung (ababil), gajah berlubang-lubang (setelah dilempar batu oleh ababil), api segi tiga (orang majusi sembah api, terpadam ketika lahirnya Baginda).

Menggunakan Fikri (murid contoh dalam mengingat fakta dan cerita) untuk bercerita semula dengan bantuan guru.

Kekuatan :

Pandai melukis dengan cara lukisan yang humor untuk menarik minat murid.

Hari Isnin… “ustaz, saya nak jadi guru..” kata seorang murid ketika aku menyandar di pintu 1 Ikhlas menunggu giliran mengajar di 1 Amanah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: