atTamrin..

Dakwah Kepada Anak Kecil..

Diriwayatkan daripada Ar-Rubaiyyi’ binti Muawwiz bin Afra’ r.a katanya: Pada hari Asyura, Rasulullah s.a.w telah mengirimkan surat ke perkampungan-perkampungan Ansar di sekitar Madinah yang berbunyi: Sesiapa yang berpuasa pada pagi ini hendaklah menyempurnakan puasanya dan sesiapa yang telah berbuka iaitu makan pada pagi ini hendaklah dia juga menyempurnakannya iaitu berpuasa pada baki harinya. Selepas itu kami pun berpuasa serta menyuruh anak-anak kami yang masih kanak-kanak supaya ikut berpuasa, jika diizinkan Allah. Ketika kami berangkat menuju ke masjid, kami buatkan suatu permainan untuk anak-anak kami yang diperbuat dari bulu biri-biri. Jika ada di antara mereka yang menangis meminta makanan, kami akan berikan mainan tersebut sehingga tiba waktu berbuka [Riwayat Bukhari dan Muslim]


Begitulah hadis Rasulullah yang menunjukkan kepada kita suasana pada zaman Rasulullah, menitikberatkan pendidikan puasa semenjak kecil lagi.


Kalau mereka merengek, terlalu lapar,berilah mereka makanan untuk berbuka. Itu pendidikan permulaan pelajaran Puasa. Bukannya memaksa mereka tetapi melatih mereka melakukan ketaatan kepada Allah.


Ibn Hajar ada menyebut didalam kitabnya tentang pendapat pelbagai ulama akan hukum-hakam puasa seorang budak kecil. Pendapat jumhur ialah tidak diwajibkan (untuk berpuasa) melainkan kanak-kanak tersebut mencapai umur baligh. Imam asSyafi’ie mengatakan ianya digalakkan untuk dijadikan latihan jika mereka mampu. [Fathul Bari, Bab Puasa Kanak-Kanak 6/224]


Selepas tajuk bab “puasa kanak-kanak”, Imam Bukhari (w256h) membawakan satu athar bahawa Umar alKhattab berkata kepada seorang pemabuk didalam bulan Ramadhan “Celaka engkau, kamu berbuka sedangkan anak-anak kami berpuasa”. Lalu beliau menyebatnya.


Ceritanya bermula apabila seorang pemabuk arak mendekati Umar alKhattab, lalu Umar menyatakan “Celaka engkau, kamu berbuka sedangkan anak-anak kami berpuasa”. Lalu beliau menyebatnya dengan 80 sebatan [Fathul Bari, Bab Puasa Kanak-Kanak 6/224]


Imam Nawawi (w766h) pula menyatakan “Hadith ini menceritakan kepada kita akan latihan kepada anak-anak melakukan ketaatan, membiasakan dirinya melakukan ibadat tetapi mereka masih belum ditaklifkan” [Syarh Imam Muslim 4/125]


Hadith diatas ada kesinambungan dengan hadith berikut yang menerangkan akan cara dakwah kepada golongan kanak-kanak iaitu:


Daripada Abi Musa berkata, bahawa Nabi Muhammad Sallahu’alaihiwasallam apabila menghantar utusan daripada sahabat-sahabatnya didalam urusan dengan bersabda : “Berilah berita gembira dan bukan mempertakut-takutkan, dan permudah-mudahkanlah dan jangan menyusahkan mereka” [Riwayat Muslim, No hadith 3262 didalam bab “Mempermudahkan dan Meninggalkan Perkara yang Menyusahkan]


Imam Nawawi memperincikan hadith diatas dengan berkata “Begitu juga keadaan kanak-kanak yang hampir mencecah usia baligh, mereka perlu diberikan pelajaran segala bentuk ketaatan (ibadat -pent) secara berperingkat-peringkat. Ini kerana urusan Islam juga masuk secara berperingkat-peringkat. Selagimana ada kemudahan bagi mereka, mereka akan melakukannya malah menambahnya, dan selagimana terdapat kepayahan, mereka belum mampu melakukannya, dan jika mereka menyusahkan diri juga, maka mereka mustahil melakukannya” [Syarh Sahih Muslim 6/170]


Begitulah seorang kanak-kanak samada dia mulai mempelajari solat atau puasa, hendaklah secara beransur-ansur. Sebagai permulaan kanak-kanak yang berusia 6 tahun hanya mampu berpuasa 3 hari secara berturut-turut. Ada yang mampu sehari. Ada yang mampu selang sehari dan sebagainya mengikut kemampuan kanak-kanak tersebut serta tarikan ibu bapa untuk membawa anak-anaknya didalam program ketaatan.


Akhir sekali sebagai penutup, saya bawakan persoalan yang pernah dijawab oleh Fatwa Lajnah Daimah lil Buhuth Ilmiah wal Ifta. Soalannya bagaimanakah cara untuk melatih kanak-kanak yang berumur 10 tahun untuk menjadi dia sebagai multazimin (orang-orang yang berpegang teguh dengan agama) dan apakah metodologi dakwah kepada mereka? Lalu dijawab:


“Kami menasihatkan agar kamu mengajarnya membaca alQuran, mengenali sunnah nabi yang sahih, adab-adab Islam, bersifat benar, bersifat amanah dan sebagainya. Diajar pula kewajipan menjaga solat jemaah, adab-adab ketika makan, minum dan sebagainya Dan jika dia telah dibesarkan didalam keadaan sekeliling yang beradab, berakhlak dan dengan izin Allah maka mereka pasti akan istiqomah melakukannya (amalan kebaikan tersebut)}”. [Soalan 9 dari Fatwa No 184 52 – 14/2397]

Mesrarakyat

5 September 2007

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: